Användarvillkor
Användarvillkor och köpvillkor
1. Personuppgifter
- Genom att köpa och vara kund hos Deucsweden accepterar du vår dataskydds policy samt behandling av dina personuppgifter. Vi samlar endast in den nödvändiga informationen som krävs för att kunna behandla din beställning.
Dina uppgifter ges aldrig ut till någon annan om inte det finns rättslig grund till det.
- Dina personuppgifter kan behandlas på ett sätt att du får personliga nyhetsbrev och kampanjer från oss på Deucsweden. Du kan som kund alltid att avprenumerera på vår nyhetskanal.
- Vi behandlar och lagrar dina uppgifter i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen GDPR.
2. Konsumentskydd
- För privatpersoner gäller konsumentköplagen och distanslagen
3. Betalningsalternativ
- Stripe kortbetalning. En säker betalningslösning som stöder VISA, MasterCard och Apple Pay. Det finns inga avgifter för dig som kund vid användning av denna betalmetod.
- Klarna betalning. Här kan du använda dig av flera betalningssätt som Klarna erbjuder.
- Klarna Få först Betala sen (0 kr avgift): Betalningstid är 14 dagar från det att varorna har skickats från oss.
- Klarna Betala Direkt (0 kr avgift): Betala direkt med valt konto/kreditkort.
- Paypal betalning. En känd och pålitlig betalningslösning
4. Frakt och Leverans
- Alla paket skickas med Bring och spårningsnummer ingår till alla fraktmetoder om inte annat avtalats. Vi erbjuder gratis leverans till hela Sverige, paketen levereras till det närmsta ombudet.
- Alla beställningar som sker innan klockan 12 på vardagar skickas iväg samma dag. Dvs beställer du efter klockan 12 på en fredag kommer ditt paket att först skickas på måndagen.
- Du kan följa din leverans via internet med din försändelse-ID som du får via mail och sms.
- Du har som konsument all ansvar för att fylla i rätt person och adressuppgifter när du ska lägga din beställning.
Händer det att du skriver fel person eller adressuppgifter ansvarar du själv för paketet och eventuella problem som uppstår. Vi försöker självklart hjälpa dig så gott vi kan. Ifall vi får tillbaka den kan vi genomföra en fraktbetalning och skicka produkten på nytt.
5. Ångerrätt
- Som privatperson har du enligt svensk lag rätt till att ångra ett köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan.
För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen behöver du kontakta oss via mail för att vi ska hjälpa dig att se om du uppfyller de krav som gäller vid Distansavtalslagen.
Om varan används innan, kan du ej åberopa ångerrätten. Ingen ångerrätt på specialbeställningar från kunden eller om plomberingen är borttagen. Observera att du måste kontakta oss tydligt via mail inom 14 dagar från att du fått din beställning för att åberopa ångerrätten.
Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad, kunden debiteras den faktiska fraktkostnaden och en hanteringsavgift på 49 kr tillkommer. Distansavtalslagen ger ej kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport & transaktionskostnader eller annan utförd tjänst. Varan skall även återsändas väl emballerad, det går bra att skicka tillbaka i paketet den mottogs om den är i bra skick.
6. Skötselråd
- De flesta av våra produkter är tillverkade av det starka materialet rostfritt stål. Det innebär att det inte rostar i kontakt med vatten. Vi har även produkter som är pläterade med äkta silver och äkta guld. Plätering innebär kort sammanfattat att smyckets yttersta lager består av ett tunt skikt av guld eller silver. Ja det är äkta guld och silver. Trots att dessa håller väldigt bra är det fortfarande bra om du följer våra skötselråd för att smyckena ska hålla sin längsta möjliga glans, lyster och kvalitet.
- Behandla smycket med omsorg, var mild när du tar av och på smycket. Ryck inte i låsen på smyckena. Undvik att ha på dig smycket när du tränar och blir svettig då svett innehåller oljor och salter som sliter på smycket. Använd aldrig silverputs eller likande som har kemikalier i.
Undvik också att låta det komma i kontakt med parfym eller vatten med klor i. Parfym kan man exempelvis spraya på tröjan eller någon annan del av kroppen istället så det inte kommer i kontakt med smycket. Vanligt vatten vid exempelvis dusch bör också i de tillfällen det går försöka undvikas för smyckets bästa möjliga hållbarhet. Viktigt är också att inte låta det skrapas emot hårda ytor såsom en dator eller skrapas ihop med andra halskedjor t.ex, gäller mest armbanden.
7. Reklamationer
- Enligt konsumentköplagen har du som konsument två års reklamationsrätt oavsett garantitid på varan. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Köparen skall vid reklamation påvisa fel. Fel som uppstått via slitage och användning är inte giltigt, exempelvis om pläteringen skulle skrapas bort eller om låset skulle ha dragits sönder på något sätt. Vid reklamation betalar Deucsweden alla transport kostnader efter överenskommelse via mail.
Ni kan kontakta oss gällande reklamation på vår mail: info@deucsweden.se
8. Returer
- Du har alltid 14 dagars ångerrätt och kan läsa vår returpolicy under fliken "vanliga frågor". För att göra en retur och åberopa ångerrätten behöver du kontakta oss via mail och förklara varför och på vilka produkter du vill göra en retur.
Maila oss på info@deucsweden.se
För att göra processen smidigare är det bäst om du börjar med att nämna ditt order nummer samt det namn som beställningen lades med.
Vid eventuell användning av vår "3 för 2" kampanj behöver ni även returnera halsbandet som ni fick gratis, för att kunna få en full återbetalning.
9. Force majeure
- En juridisk term för oväntade eller oförutsägbara händelser som naturkatastrofer eller krig som förhindrar någon att göra vad den föresatt sig eller förbundit sig till.
- I händelse av krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
10. Ändringar till användarvillkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst utföra ändringar i användarvillkoren. Ändringarna av villkoren kommer att publiceras online på vår hemsida. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på vår hemsida.
11. Tvist
- Vid tvist där köparen är privatperson följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.